Att fostra sig till kommunist (och “återfall”)

De senaste månaderna har jag inte tänkt eller hållit på med politik alls lika mycket som jag gjorde före det, och det finns många anledningar till detta, huvudsakligen sommarlovet. Det har nog samma effekt på de flesta aktivister fortfarande är det väldigt problematiskt.

Som kommunist, som någon som kämpar för ett nytt samhälle, baserat på nya ideal, nya sätt att organisera samhället på så måste man arbeta rätt mycket med sig själv, för som vi alla vet så är vi uppväxta i ett kapitalistiskt samhälle med en borgerlig hegemoni. Detta leder till att vi direkt drar slutsatser som utgår från att detta system är det rätta och att saker och ting ser ut på ett särskilt vis. Det är detta tänkande som de allra flesta av oss fostrats till. Det blir alltså våran politiska grundpelare som individer. Det är också det största problemet med att ta en paus: när man tänker i det allmänna brukar man fortfarande utgå från vad “majoriteten” av samhället och median säger om saker och ting.

Detta är varför individualism är så problematisk, det kan aldrig och kommer aldrig finnas en sådan individuell frihet som man talar om eftersom att det alltid finns en kollektiv tanke som påverkar oss, vi drar trots allt våran världsåskådning från vad andra sagt och gjort.

Som en kommunist bör man alltså enligt mig inte bejaka individen utan arbeta med sig själv och sitt tänkande, det innebär inte att du ska sluta lyssna på all musik du gillar, sluta spela de spel du gillar eller vara med de människor du gillar, det innebär att en stark övertygelse som sitter fast i sinnet inte är något negativt, det är en väldigt positiv drivkraft. Man måste spetsa till sitt spjut i kampen mellan den reaktionära och revolutionära individen.

4 responses to “Att fostra sig till kommunist (och “återfall”)

  1. Tycker att det är underbart när du reflekterar över denna fråga, men som kommunist tycker jag att vi har en lång väg att gå för att uppnå fullständig kommunism. Vi vet inte exakt hur kommunismen kommer att se ut, men vi har de teoretiska verktygen att förstå hur klasskampen är det som rör historien framåt, det kommer att ta tid att helt omorganisera ett nytt samhälle.
    Även om vi lyckas störta den kapitalistiska staten,så kommer den riktiga utmaningen att äga rum, men till skillnad från kapitalister så lär vi oss av historien att aldrig ge vika för ovetenskaplig revisionism, men vi ska alltid vara ödmjuka och vara beredd på att lära oss om en ny era.
    Så fortsätt att reflektera och analysera, det glädjer mig att du tar klasskampen på allvar, inte bara på våra gator och parlament utan också individuellt.
    Sorry att jag flumma lite, men hoppas att du hittar någon form av röd tråd.

    • Jag förstår dig fullständigt. Jag brukar skriva mycket mer om sådana problem som du snackar om, men: i och med att jag vart borta ett tag från mycket av aktivismen har jag stött på de här problemen vilket påverkat mig på många negativa sätt, nu när jag är tillbaka hemma (fast i ett nytt hem) så har jag känt att jag måste ta tag i grejer igen. En bra inledande text kunde vara just kring de problem jag haft på det senaste, lite för att ta itu med det. Detta har ju ett kollektivt värde, nämligen att skapa en gemensam känsla, en känsla för sitt kollektiv, det är en viktig del av att fostra sig tror jag.

  2. Fint att du kommit igång igen, “paus” är för individualister som tänker för mycket på sig själva. Hur kan man pausa när folk svälter ihjäl?

    • Ja, jag har aldrig riktigt haft en paus, jag är fullständigt emot konceptet. Det har mer kommit av sig självt att när det inte vart nån aktivitet har man degenererat lite i det politiska tänkandet. Det är förståeligt att vissa får det svårt ibland men då är det definitivt bättre att de får hjälp från sina kamrater än att bara skita i sin rörelse helt.

Leave a Reply

