Ännu en gång om själviskhet och kapitalismens naturliga grund i samhället

Ok, nu känner jag mig lite mer entusiastisk och jag ska skriva om samma ämne med vilket jag tror att jag faktiskt startade den här bloggen. Nämligen själviskhet, egoism och liknande.

Jag och några kamrater hade återigen en rätt allmän diskussion om kommunism med ett par människor som jag känner. Så klart var ett utav de första argumenten om varför kommunism inte funkar att vi är själviska, vi vill inte dela med oss. När detta argument ifrågasattes så kom inget svar, det gick inte att få fram. Ännu ett typiskt exempel på hur den borgerliga hegemonin fungerar. Vi accepterar den rådande ordningen med lite dogmatiska argument som inte ens vi själva fattar logiken bakom.

Vi väljer också att se på det som naturligt att ett företag fungerar bättre när det styrs av en enskild individ och har aldrig ens tänkt tanken att till exempel en fabrik styrd av arbetarna själva kanske funkar bättre. Det är också kul eftersom att kommunismen alltid får en massa skit för påstådda envåldshärskare medans kapitalismen de facto bygger på envåldshärskare. Om något är en diktatur så är det fan arbetsplatsen.

Leave a Reply

