Ännu en gång om Stalinismen

Jag tror att mitt förra inlägg om stalinism var alldeles för flummigt och lite nya idéer har kommit upp i mitt huvud efter en väldigt kort diskussion med en kamrat.Som jag förut sa så existerar stalinism, och det är inte heller en liten strömning. Stalinism kan definieras som en dogmato-Leninistisk strömning, en strömning som lägger ett överdrivet stort fokus på ledning och parti, på centralism, detta var dock inte ett problem som uppstod ur att individen Stalin kom till makten utan dels landets situation före maktövertagandet och Leninismen i sig som fick alldeles för mycket fokus på grund av det faktum att man byggde det stadium just detta bidrag talade om. Hoppas att detta låter logiskt, fick bara lite tankar som jag ville få ut. Och en till grej! Jag tänker försöka klassificera så lite som möjligt, Hoxhaism till exempel, det är ingenting annat än stalinism.

Leave a Reply

