Gubbkommunism VS Adidasvänster Del. 1

Texten kommer gå utöver det titeln talar om, det handlar om mer än bara gubbkommunister och adidasvänstern. Hursomhelst:

Vänstern idag genomgår en radikaliseringsprocess, fler och fler accepterar det revolutionära våldet, fler och fler dras till en autonomare organiseringsform, fler och fler motsätter sig den så kallade gubbkommunismen. Och visst finns det gubbkommunism. Det finns definitivt en dogmatisk gruppering som lägger alldeles för mycket vikt på dessa enskilda individer. Även jag gör det nog alldeles för mycket. Jag tror på samma gång att vi inte kan skräpa teorin, att vi inte kan skräpa en konkret, och enligt mig korrekt teoretisk linje. Jag ser det som att den autonoma vänstern har väldigt många bra punkter och på samma gång ett stort antal dåliga eller enligt mig inkorrekta uppfattningar, det varierar dock från grupp till grupp.  

MLM är den ideologi och strategi som enligt mig idag fungerar bäst. Jag anser det dock vara ett problem för MLM att det är just MLM, Maoismen bör motarbeta sin egen existens, med detta menar jag att den bör uppnå ett nytt stadium, bli en ny ideologi. Problemet med den nuvarande Maoistiska rörelsen är dess potentiella dogmatism, många Maoistiska rörelser har fallit in på en starkt dogmatisk linje.

Idag är det viktigt att vi kan arbeta för en mer öppen teoretisk och praktisk debatt, vi bör kunna ta till oss nya idéer, utveckla våran ideologi. Jag tror att det viktigaste är att vi ska kunna ta till oss nya organiseringsformer och idéer medans vi arbetar för att ha kvar det revolutionära innehållet. Gubbkommunismen som den rörelse som lägger mer vikt vid att vurma för några särskilda teoretiker än att arbeta för en fungerande praktik är ingenting för den Maoistiska rörelsen

Leave a Reply

