Tron på auktoritet

Den allra största anledningen till den icke-konfrontativa antifascismens misslyckande är dess legalism, tron på auktoriteter. Jag började tänka över detta när jag hörde Harry Pomert får Förningen Förintelsens Överlevande tala om första maj, han säger att han känner sig manad till att slå tillbaka mot fascismen men respekterar polisen som de med ansvaret för att stoppa nazisterna. Då börjar jag också tänka på dikten om den som aldrig klagade när nazisterna tog folk, till slut tog de henom själv, då fanns det inte någon kvar att säga något. Är inte huvudanledning till att hen inte klagade det faktum att nazisterna var auktoriteten? Är det inte därför vissa idag inte vill klaga på SD?
När populisterna talar om vad folket tycker talar de om vad auktoriteten tycker, detta eftersom att auktoriteterna har makten över folket, hur fan ska man kunna kalla sig kommunist om man förlitar sig på den borgerliga staten? Vad ska du göra när de auktoriteter du anser ska bekämpa fascisterna blir fascisterna? Bekämpar de fascisterna idag? Till en viss grad, men de anser de inte vara ett stort nog hot mot de själva att de tänker lägga ner mer kraft på att bekämpa de.
En sista sak jag har att säga om auktoritet är hur, ja, även jag tror på någon form utav auktoritet, jag tror på idén om proletariatets diktatur. Jag tror på den just av samma anledning som jag inte tror att vi kan förlita oss på dagens auktoriteter, auktoriteter är det bästa medlet för att bekämpa fientliga element, för att hålla sin fiende på plats, men vi kan inte heller förlita oss på denna auktoritet, det är en självklar lärdom från öst.

Leave a Reply

